Veel gestelde vragen na installatie

 

 

Internetverbinding

 

Mijn internetverbinding is uitgevallen. Hoe kan ik deze herstellen?

In de link vindt u een stappenplan die u moet doorlopen.

2019 Omnik Wifi herstel

Moet ik stappen doorlopen als ik een nieuwe modem heb ontvangen?

Jazeker, de stappen staan in de link hieronder.

2019 Omnik Wifi herstel

Is de internetverbinding tussen omvormer en modem beveiligd?

De internetverbinding is afgeschermd en zal enkel gebruikt worden om de data naar uw portal te verzenden.

 

 

Na installatie

 

Ik heb nog geen e-mail ontvangen over inloggegevens van de portal. Wanneer ontvang ik deze?

We streven er naar om uw portal binnen 5 werkdagen op te leveren. U ontvangt hiervan een e-mail in uw inbox. Heeft u geen e-mail ontvangen, dan kan het zijn dat deze in uw spam terecht is gekomen. Heeft u na 10 werkdagen nog geen e-mail ontvangen, neemt u dan gerust contact met ons op.

Wanneer ontvang ik de factuur?

U wordt pas gefactureerd als de gehele installatie naar tevredenheid is opgeleverd. U ontvangt deze gemiddeld binnen 10 dagen na installatie.

Hoe werkt de BTW teruggave?

Op uw factuur staat het btw-bedrag dat u moet betalen. Dit bedrag kunt u vervolgens terugvragen. Als u zonnepanelen bij ons heeft aangeschaft, ontvangt u bij de opdracht een formulier.             Dit formulier dient u in te vullen en retour naar ons toe te sturen. Onze accountant regelt vervolgens de btw-teruggave voor u.  U ontvangt van onze accountant een kopie van de aanvraag. Het kan 4 tot 6 maanden duren alvorens u het bedrag terug heeft van de belastingdienst.

 

Opbrengst en monitoring van uw systeem

 

Waarom geeft de app meer opgewekte stroom aan dan de nota van het energie bedrijf?

De app laat zien wat de zonnepanelen hebben opgewekt. De nota geeft aan wat er terug geleverd wordt aan het energie bedrijf. Dit is de opbrengst van de app minus de gebruikte stroom die u zelf opgewekt en direct heeft gebruikt.

Mijn zonnepanelen presteren niet optimaal. Hoe kan dit?

Denkt u dat uw zonnepanelen niet (optimaal) presteren? Als er een storing is, kunt u dit aflezen op de omvormer. Op warme zomerdagen kan het ook gebeuren dat het maximale Wattpeak vermogen niet wordt gehaald. Dit is een normaal verschijnsel.

 

 

Veel gestelde vragen over zonnepanelen

 

Productinformatie

 

Welke soorten zonnepanelen zijn er?

Er zijn verschillende soorten zonnepanelen op de markt. U ziet de merken waar wij mee werken en uitleg hierover bij het tabblad merken.

Moeten zonnepanelen gereinigd worden?

Aanslag en vuil spoelen van het paneel af, vogelpoep wordt door de zon verbrand en valt er vanzelf af. Schoonmaken is niet noodzakelijk voor de opbrengst. Fabrikanten adviseren om niet met harde borstels schoon te maken. Zonnepanelen mogen ten allen tijde afgespoeld worden (let op: niet met een hoge druk reiniger).

Hoe werkt een zonnepanelensysteem?

Zodra er licht op het zonnepaneel valt, wordt er gelijkstroom opgewekt. Deze gelijkstroom wordt door de omvormer omgezet in bruikbare wisselstroom. Deze stroom wordt direct verbruikt, opgeslagen of teruggeleverd aan het net.

Hoe werkt een zonnepaneel?

Een zonnepaneel is opgebouwd uit zonnecellen. Zonnecellen bestaan uit twee lagen. Onder invloed van zonlicht wordt er een elektrische stroom opgebouwd tussen deze twee lagen. Zo wordt er zonne-energie opgewekt.

Wekken zonnepanelen alleen stroom op als de zon schijnt?

Zonnepanelen werken op zonlicht. Dat wil zeggen dat zodra er daglicht is, de zonnepanelen stroom opwekken. Het is een fabel dat zonnepanelen alleen in de zomer als de zon fel schijnt stroom opwekken. Dan worden de panelen vaak té warm, waardoor ze zelfs minder opbrengen. Wel is het aantal zonuren van invloed op de werken. Zonnepanelen wekken het meest op op een zonnige lentedag waar de zon lang aan de hemel staat en de panelen niet te heet worden.

 

Zonnepanelen kiezen

 

Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig?

Het aantal zonnepanelen dat u nodig heeft, is onder andere afhankelijk van uw energieverbruik en uw beschikbare dakoppervlak. In de meest ideale situatie wekt u evenveel stroom op dan u verbruikt. Als u weet hoeveel u per jaar verbruikt, weet u ook hoeveel de zonnepanelen in totaal zouden moeten opwekken.

Moet je zonnepanelen in serie of parallel aansluiten?

Wij verkopen alleen serieel geschakelde systemen. Waarom? Het rendement van een zonnepaneel installatie wordt mede bepaald door de kosten welke er nog gemaakt moeten worden tijdens de levensduur van een zonnepaneel installatie. Door te kiezen voor betrouwbare producten en het geven van 10 jaar garantie op arbeidsloon, zorgen wij ervoor dat u bij een defect onderdeel van de fabrikant geen rekening krijgt voor het arbeidsloon. Bij gebruik van optimizers op het dak, ontvangt u van de fabrikant 20 jaar product garantie op het onderdeel, echter niet op het arbeidsloon. Dit betekent dat u bij een defecte optimizer de rekening krijgt voor de vervangingskosten, bij de werkzaamheden op een schuin dak bedraagt dit al snel enkele honderden euro’s per keer. Daarnaast is er van de optimizers maar 1 fabrikant op de wereld die dit product verkoopt. Dit betekent, dat als dit product defect raakt en de fabrikant na een aantal jaren niet meer bestaat, u het complete systeem moet vervangen. Bij een string omvormer is dit niet het geval, er zijn namelijk meer dan 50 string omvormer fabrikanten op de wereld. Er is dus altijd wel een omvormer die dan ingezet kan worden bij uw systeem.

Heb ik verlies, als de zonnepanelen in serie worden aangesloten?

Dat is mogelijk. Echter, door het slim samen stellen van het systeem, b.v. door meerdere strings aan te brengen op het dak, bedraagt dit verlies vaak maar 3 a 4%. Door het maken van een goede berekening kunnen wij dit verlies van te voren vaststellen.

Kan op ieder dak zonnepanelen geplaatst worden?

Een dak is geschikt als het aan een aantal voorwaarden voldoet. Er moet voldoende ruimte op het dak zijn. Daarnaast is er geen of zeer beperkte schaduwwerking en een stabiele dakconstructie om de zonnepanelen op te bevestigen. Onze adviseurs komen graag bij u kijken wat er mogelijk is.

 

Zonnepanelen installeren

 

Wie installeert mijn zonnepanelen?

Wij werken uitsluitend met eigen teams en vaste installatiepartners.

Wat kan ik verwachten op de dag van installatie?

We installeren uw zonnepanelen in principe op één dag. Dit ligt natuurlijk ook aan het aantal panelen.  Op de dag van installatie wordt er op het dak, op de plek waar de omvormer komt te hangen en in de meterkast gewerkt.

Worden de zonnepanelen geaard?

Ja, sinds januari 2015 is het in Nederland verplicht om uw zonnepanelen te aarden bij het gebruik van een tranformaterloze omvormer of als het systeem in de directe omgeving van een bliksembeveiligingsinstallatie ligt.

Hoe wordt de bekabeling aangesloten?

De zonnepanelen worden middels gelijkstroom/ DC kabels aangesloten op de omvormer, en deze vervolgens met AC kabels op de meterkast. Het kabeltraject wordt van te voren met u overlegd. Alle kabels worden netjes weggewerkt.

Welk montagemateriaal wordt er gebruikt?

Wij werken met montagemateriaal Clickfit en Flatfix.

 

 

Veel gestelde vragen over omvormers

 

 

Product informatie

 

Wat doet een omvormer?

De zonnepanelen wekken gelijkstroom op. De omvormer zet deze gelijkstroom om in wisselstroom: dezelfde stroom die uit uw stopcontact komt.

Wat is de beste plek voor de omvormer?

Dit is verschillend. Meestal wordt de omvormer op zolder of in de kelder geplaatst. Bij het kiezen van de juiste plek moet rekening gehouden worden met bepaalde zaken, zoals de lengte van de kabels tussen zonnepanelen en omvormer, en omvormer en meterkast. Maar ook factoren zoals koeling, voldoende vrije ruimte rondom en bereikbaarheid spelen een rol.

Welke merken omvormers verkopen wij?

Wij werken met stringomvormers van het merk Omnik.

Wat is een stringomvormer?

Bij een stringomvormer worden de zonnepanelen als één ketting aan elkaar geschakeld.

 

App portal

 

Waar kan ik algemene uitleg over de portal vinden?

Meer informatie is te vinden op http://nl.omnik-solar.com/product-detail/365/Omnik-Portal

Waar kan ik de app downloaden?

U kunt de app downloaden door in de Appstore (IOS) of Playstore (Google) te zoeken naar het merk van de omvormer.

Hoe maak ik inloggegevens aan?

Log in op http://www.omnikportal.com met de gegevens die wij u toegestuurd hebben via de e-mail. Heeft u de e-mail niet ontvangen bel dan gerust even via 076-587 90 02.

Ik heb geen e-mail ontvangen over inloggegevens van de portal. Wanneer ontvang ik deze?

We streven er naar om uw portal binnen 5 werkdagen op te leveren. U ontvangt hiervan een e-mail in uw inbox. Heeft u geen e-mail ontvangen, dan kan het zijn dat deze in uw spam terecht is gekomen. Heeft u na 10 werkdagen nog geen e-mail ontvangen, neemt u dan gerust contact met ons op via 076-5879002.

Ik zie geen opbrengst meer in mijn portal, wat nu?

Het kan zijn dat er een storing is of dat de internetverbinding is uitgevallen.